یاداشت های محمد روزبهانی

اجتماعی، فرهنگی،آموزشی

یاداشت های محمد روزبهانی

اجتماعی، فرهنگی،آموزشی

آموزش و پرورش در برزخ سنت و مدرنیته

محمد روزبهانی 

عضو شورای نویسندگان سخن معلم

 منبع:سخن معلم


اگر همان کاری را انجام دهی که همیشه انجام می دهی،همان نتیجه ای را بدست خواهی آورد که همیشه بدست آورده ای!


 روش آموزش در مدارس ما همیشه یک جور بوده و هست ! جالب است که انتظار داریم نتیجه ی متفاوتی نسبت به گذشته بدست آوریم! آیا می شود؟
تکرارکردن یک کار و انتظار نتیجه ی متفاوت داشتن ،دیوانگی است! آیا عملکرد ما در نظام آموزش و پرورش، چه به عنوان معلم،چه مدیر، چه مسئول و چه هر نقش دیگری که گذشته را تکرار می کنیم و به دنبال نتیجه متفاوت و بهتری هستیم،عاقلانه است؟
تجربه زیسته ی من ابتدا به عنوان دانش آموز و سپس معلم تا امروزچیزی در حدود34 سال است.درطی این مدت ، در مدارس یک روش تکراری از تدریس،آموزش ،امتحان ، روابط معلم-شاگردی، روابط مدرسه -خانواده و سایر موضوعات ومسائل را دیده ام. مشاهدات من در طی این مدت چه به عنوان دانش آموز و چه معلم نشانگر این است که در محتوا و حتی در شکل و ظاهر رو شهای آموزش و پرورش تفاوتی صورت نگرفته است، اما انتظار تغییرات عمیق و مهم داریم!

آیا امکان پذیر است؟

مگر می شود ما همان روش ها و روابط را به همان گونه به کار ببریم و انتظار تغییر داشته باشیم.برای تغییر در آموزش و پرورش ، ابتدا باید نگرشها، باورها،ساختار، قوانین ، اهداف و رو شها به مرور تغییر نمایند تا تغییر این امور به مرور به تغییر نتایج منتج گردد. البته منظور از تغییر در نگرش ها ،باورها و روش ها به مدیران و سیاستگزاران و خانواده ها و هم به معلمان بر می گردد. در واقع این کنشگران عرصه ی آموزش و پرورش و مرتبطین با آن هستند که باید تغییر نگرش و روش دهند. تغییرات کنشگران باعث تغییر ساختار و قوانین و روش ها می گردد و در نهایت به تغییر نتایج می رسد. چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. امروزه متولیان آموزش و پرورش ایران برای تغییرات بیشتر متمرکز بر ظاهر و سطح هستند و به باورها،نگرش ها و ارزش ها که بنیادی تر هستند توجهی ندارند! حال یا از روی عمد یا سهو ! بیشتر نیرو و توان خود را در تغییرات رویین آموزش و پرورش قرار داده اند که نتیجه بخش نیست و نخواهد بود. مثلا تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها یا نظام 3-3-3-3 یا 5-3-4 -یا هر شکلی دیگر تغییر بنیادی نیست و در کل همان نتیجه را به ما پس می دهد که قبلا دریافت کرده ایم. معلمان نیز دچار این چرخه ی معیوب گردیده اند. خیلی از آنها به روش معلمان شان در زمان تحصیل معترض هستند ! اما در عمل و روش تدریس همان شیوه های گذسته را به کار می برند یا در نگاه و نگرش شان به امر آموزش و پرورش همان نگرش گذشته را دارند. بیشتر خانواده ها نیز به مانند گذشته می اندیشند. تفاوت آموزش در جامعه ی ما نسبت به گذشته در این است که کمی ظاهرش مدرن تر گشته اما نتایج به دست آمده همانند گذشته هستند.
بله ، نگرشها و روشهایمان تکراری است! پس نتایج مان هم تکراری می شود. برای نتایج بهتر باید نگرش و روش ها را تغییر دهیم. تنها یک اصل ثابت در جهان وجود دارد و آن هم این است که همه چیز در حال تغییر است.

ما خودمان باید پیش قراول تغییر باشیم چرا که مقاومت در برابر تغییرات ما را به جایی نمی برد جز تباهی!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد