یاداشت های محمد روزبهانی

اجتماعی، فرهنگی،آموزشی

یاداشت های محمد روزبهانی

اجتماعی، فرهنگی،آموزشی

فانی فراتر از انتظار !


محمد روزبهانی

عضو شورای نویسندگان سخن معلم

 منبع سایت سخن معلم

تاریخ انتشار 28 اسفند 92

بعد از رای عدم اعتماد مجلس به دکتر نجفی اولین گزینه ی معرفی شده برای وزارت از طرف رئیس جمهور، یاس و نامیدی فضای آموزش و پرورش را فراگرفته بود. بسیاری از فرهنگیان درست یا غلط ! برآورده شدن بسیاری از خواسته های به حق خود را (که از گذشته باقی مانده بود) با وزیر شدن دکتر نجفی در شرف انجام شدن می دانستند. دکتر نجفی همان قهرمانی بود که قرار بود بیاید و آرزوهای بسیاری از فرهنگیان را برآورده کند. آرزوهای سیاسی، اقتصادی، منزلتی و آموزشی را ! اما مجلس با اختلاف یک رای و انتخاب نکردن دکتر نجفی همه ی این آرزوها را نقش بر آب کرد. پس از آن جلسه ی مجلس، که انگار آب سردی بود بر تن گرم فرهنگیان ، فضای آموزش و پرورش دچار نوعی یاس و نا امیدی از وضعیت مبهم پیش رو گردید.

در نهایت ، دکتر فانی سرپرست وزارت خانه ای شد که قریب به یک میلیون معلم و دوازده میلیون دانش آموز در آن به کار آموزش و یادگیری مشغول هستند. اما بخشی زیادی از فرهنگیان که منتظر وزیر شدن دکتر نجفی بودند و حالا فانی را تکیه زده بر جای او می دیدند، واکنش های منفی ،همراه با دلسردی و انتقاد بروز می دادند.حتی به شخصه در مدارس می دیدم که همکاران در باره ی سرپرست وزارت و وزیر ماه های بعد، یعنی دکتر فانی قضاوت منصفانه ای نداشتند. بعضا واکنش به رای ندادن مجلس و وزیر نشدن نجفی را با قضاوت در باره ی عملکرد آینده ی فانی بروز می دادند.

در این روزها ، حرف های بسیاری با این مضمون می شنیدی که فانی نمی تواند همانند نجفی سکان کشتی وزارت خانه را در دست بگیرد و ما فرهنگیان را در این دریای موج خیز آموزش و پرورش به ساحل امنی برساند.

اما به مرور با فروکش کردن احساسات و واکنش ها به رای نیاوردن دکتر نجفی و گذشت ایام، در حال حاضر بسیاری از فرهنگیان با دیدن عملکرد دکتر فانی در گفتار و رفتارش و همچنین واکنش گروههای رقیب به عملکرد او، نگرش شان دچار تغییر شده است. فرهنگیان متوجه شده اند که وزیر آموزش و پرورش جهت حرکت خود را با قطب نمای دولت تدبیر و امید تنظیم نموده است. عملکرد دکتر فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید را تا امروز می توان مثبت ارزیابی کرد.

می توان گفت عملکرد او فراتر از انتظار بسیاری از فعالین فرهنگی و بخش زیادی از فرهنگیان بوده است. به عنوان نمونه ، در چند ماهی که از عمر وزارت دکتر فانی می گذرد، آرامش نسبی بر فضای آموزش و پرورش حاکم شده است. از شلوغ بازی های رسانه ای گذشته خبری نیست. خروجی رسانه ها و مطبوعات وابسته به آموزش و پرورش از جمله نشریه نگاه، مجلات رشد و سایت ها ی مرتبط با آموزش و پرورش ، واقعی تر و معقول تر به نظر می رسد. فعالیت تشکل های صنفی در بستری آرام و مطمئن تر از قبل شروع شده است و حتی وزیر با این تشکل ها وارد ارتباط و رایزنی شده است ، که این نوعی رفتار مدرن سیاسی را از طرف وزیر نشان می دهد. تشکل ها نیز در فعالیت های خود احساس آرامش بیشتری دارند و حتی جسورانه تر و عاقلانه تر از خواسته های فرهنگیان حمایت می کنند.

در واقع تشکل ها و وزارت با هم در یک جهت قرار گرفته اند ؛ به طور کلی مجموعه ی این فعالیت ها و بستر سازی ها توسط وزارت آموزش و پرورش و فعالین صنفی این حوزه نوید آینده ای بهتر را می دهد. بنابراین می توان گفت ، تا امروز دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش فراتر از انتظار ظاهر شده است!
شاید مهمترین نشانه ی آن ، طرح استیضاح وزیر است! که به نظر می رسد به جایی نخواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد