یاداشت های محمد روزبهانی

اجتماعی، فرهنگی،آموزشی

یاداشت های محمد روزبهانی

اجتماعی، فرهنگی،آموزشی

مشارکت بخش غیر دولتی و مقابله با بحران منابع در آموزش و ‍‍پرورش

 منبع:سخن معلم

 گزارش: محمد روزبهانی

سازمان مدارس غیر دولتیِ آموزش و پرورش در روزهای 25 تا 27 مرداد ماه امسال میزبان همایشی بود که یکی از اهداف آن توضیح یک بسته حمایتی بود که دولت به مدارس غیر دولتی اعطا می کند تا راه حلی برای مشکلات این مدارس باشد . در این همایش موانع و مشکلات مدارس غیر دولتی در گوشه و کنار کشور از زبان موسسان این مدارس، مدیران و کارشناسان بیان شد و در کارگروه های مختلف به بحث گذاشته شد . همچنین مقامات و مسئولین نهادهای خارج از آموزش و پرورش اما مرتبط با مدارس غیر دولتی نیز در این همایش حاضر شدند و علاوه بر سخنرانی،به سوالات حاضران پاسخ دادند که از آن جمله می توان به رییس سازمان تامین اجتماعی، معاون امور شهرداری های وزارت کشور، دیوان محاسبات و ... اشاره کرد. مشکلات مربوط به بیمه کارکنان این مدارس، وضعیت زمین های قابل استفاده برای احداث مدرسه و دیگر موانع موجود بر سر راه موسسان،از جمله مواردی بود که در این جلسات مورد بحث قرار گرفت . همچنین مجتبی زینی وند، مدیر کل مدارس غیر دولتی سازمان هم در نشست ها و کارگروه های متعدد، به توضیح بسته حمایتی وزارت آموزش و پرورش پرداخت و مزایا و مسئولیت های مندرج در این بسته را برای موسسان و مدیران و کارشناس مسئولان مدارس غیر دولتی شرح داد .
 

 اما نکته پر اهمیت دیگری که در این همایش جلب نظر می کرد، نگاه مسئولین نهاد آموزش و پرورش به محدودیت منابع و راهکار آنها برای حل این معضل بود . علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی اختتامیه این همایش بر افزایش نقش آفرینی بخش غیر دولتی برای کمک به اقتصاد این نهاد تاکید کرد و رفع مشکلات بدون بازی دادن بخش خصوصی در آموزش و پرورش را غیر ممکن دانست .
ایشان در قسمتی از این سخنرانی با انتقاد از مدارس خاص نظیر نمونه دولتی ، تیزهوشان و ... که با بودجه دولتی اداره می شوند ،چنین گفت :‌
 " ما ابتدا مدارس غیر دولتی را داشتیم اما ناگهان بخشنامه هایی آمد که مدارس نمونه دولتی گسترش پیدا کند ، مدارس تیزهوشان گسترش پیدا کند، مدارس شاهد گسترش پیدا کند . این نشان می داد ما سیاستی روشن و ثابت نداریم . از طرفی می گوییم مدارس غیر دولتی گسترش پیدا کند و از طرفی خود دولت تبدیل به رقیب بخش خصوصی می شود . "
او با آوردنِ سه دلیلِ مدیریتی، کمّی و اعتباری و نیز فرهنگی که ضرورت روی آوردن به بخش غیر دولتی را اجتناب ناپذیر می کند، در تشریح علت اعتباری این رویکرد به بیان آماری هشدار دهنده پرداخت و گفت : " اعتباراتی که در سال جاری در اختیار آموزش و پرورش است ،قریب بیست و یک هزار میلیارد تومان است . بودجه امسال هم نسبت به سال گذشته بیست و شش درصد رشد داشته و این در حالی است که بودجه دولت یازده درصد رشد داشته است که نشان می دهد دولت محترم به اهمیت آموزش و پرورش واقف بوده است و در حد وسع خود به آموزش و پرورش رسیده است ؛ اما ما باید در اینجا عرض کنیم که از این بیست و یک هزار میلیارد تومان قریب نود و نه درصد صرف پرداخت حقوق می شود . و آموزش و پرورش با یک درصد باقیمانده که دویست سیصد میلیارد می شود، باید به امر برنامه ریزی و کیفیت و ... بپردازد و این شدنی نیست .
آقای فانی همچنین به مخالفان این برنامه ها که به اعتقاد وی هنور در بدنه آموزش و پرورش هم حضور دارند،هشدار داد وگفت: " هنوز متاسفانه در بدنه آموزش و پرورش برخی از نیروهای خودمان اعتقادی به مشارکت ندارند . حالا ما داریم فرهنگ سازی می کنیم ، داریم صحبت می کنیم ،دلیل می آوریم ،توجیه می آوریم ، ضرورتش را اثبات می کنیم و اینکه اصولا چاره ای غیر از این راه حل نیست، تا دانش و نگرش و رفتار این عزیزان را اصلاح کنیم . اما اگر به این نقطه برسیم که عده ای نمی خواهند این واقعیت مهم را درک کنند ناچار می شویم به این ها بگوییم به سلامت، تا کسانی بیایند که بتوانند فکر مشارکت را جدی بگیرند و کارها را به پیش ببرند.
همچنین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این همایش، توسعه مشارکتهای مردمی را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت دانست.سید محمد بطحایی ضمن اشاره به هزینه بسیار بالای نیروی انسانی درآموزش و پرورش اظهارکرد:  " امسال سرانه تمام شده آموزش و پرورش برای هر دانش آموز یک میلیون و 850 هزار تومان بود و از طرفی ما برای هر 64 نفر که در کلاس هستند، 36 نفر در بیرون از کلاس داریم و این آمار بسیار بالا و هشداردهنده است. "
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم گسترش مشارکت مردمی در آموزش و پرورش بیان کرد: باید به دنبال راهکارهایی باشیم که سهم بخش غیردولتی را بیشتر کند و ناچاریم برای این منظوردیوارهای آموزش و پرورش را کوتاه ترکنیم تا در جنبه های مادی و معنوی شاهد رویکرد بیشتری از سوی بخش غیردولتی باشیم.
نتیجه منطقی و مورد انتظار بعد از برگزاری این همایش و شنیدن سخنان مسئولین آموزش و پرورش این است که بزرگترین وزارتخانه کشور در حال حرکت به سمت واقع گرایی و پرهیز از شعارزدگی است و اینکه تامین منابع آموزش و پرورش از این پس نمی تواند با کندن و گرفتن از این جا و آنجا صورت پذیرد و باید با تسهیل روند ورود بخش غیر دولتی به این نهاد ، هم به تمرکززدایی و اقتصاد آموزش و پرورش کمک کرد و هم چاره ای برای نابسامانی نیروی انسانی و هزینه بسیار بالای آن برای اقتصاد کشور اندیشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد