روزنامه بهار 14 اردیبهشت1391 تونی بلر نخستوزیر اسبق انگلستان هنگام تبلیغات انتخاباتی برای رسیدن به قدرت،
در پاسخ به سوال خبرنگاران که از اولویتهای دولت آینده او پرسیدند گفت:
دولت من سه اولویت مهم خواهد داشت. اولین اولویت من آموزشوپرورش است،
دومین اولویت آموزشوپرورش و سومین اولویت آموزشوپرورش است! پاسخ جالبی
است، انسان را به فکر وامیدارد، چرا برای کشوری پیشرفته چون انگلستان که
قاعدتا باید آموزشوپرورشی توسعهیافته داشته باشد، آموزشوپرورش در صدر
توجه قرار دارد؟ چرا برای مردم کشورهای پیشرفته این همه تمرکز و توجه به
آموزشوپرورش مهم است که سیاستمداران برای کسب رای مجبورند به این امر
توجه ویژه داشته باشند؟ پاسخ بسیار واضح و روشن است، توسعه و پیشرفت
پایدار، حاصل آموزشوپرورش پیشرفته و خلاق است. سرمایهگذاری در
آموزشوپرورش بهترین و مهمترین راه سرمایهگذاری و رسیدن به توسعه پایدار و
متوازن است. چراکه یک نهاد آموزشوپرورش پیشرفته، افرادی خلاق و مستعد را
پرورش میدهد و انسانهای خلاق و مستعد نیز جامعهای خلاق و پیشرفته به
وجود میآورند. آموزشوپرورش هم هدف توسعه و هم ابزار و وسیله توسعه است.
حال سوال این است که جامعه و سیاستمداران ما چه جایگاهی برای نهاد
آموزشوپرورش قائلاند؟ با مروری به انتخابات در سالهای بعد از انقلاب،
برنامهها و اظهارنظرهای کاندیداها، نمایندگان مجلس و رییسانجمهور،
حرفهایی در رابطه با اهمیت، جایگاه و تاثیر آموزشوپرورش بر توسعه و
پیشرفت کشور شنیده میشود، اما اکثر گروههای سیاسی و افرادی که طی این
سالها برای رسیدن به قدرت تلاش کردهاند، از آموزشوپرورش به عنوان
مهمترین اولویت یا یکی از اولویتهای مهمشان نام نبردهاند یا اگر به
عنوان اولویت به آن اشارهای داشتهاند، برنامهای جامع برای توسعه این
نهاد ارائه نکردهاند. البته بخشی از این بیتوجهی به دیدگاه جامعه ایران
برمیگردد که هنوز آموزشوپرورش را به عنوان اولویتی برای توسعه کشور
نمیدانند و به همین دلیل شاید از دولتها و سیاستمداران انتظاری نداشته
باشند. یکی از دلایل کمتوجهی به جایگاه آموزشوپرورش توسط جامعه و
دولتمردان این است که هم جامعه و هم مسئولان میزان تاثیر نهاد آموزشوپرورش
بر توسعه و پیشرفت کشور را درک نمیکنند. شاید از نظر اکثریت جامعه و
سیاستمداران اولویتهای مهمتر اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که نوبت به
آموزشوپرورش نمیرسد و نمیدانند که بیشتر مسائل و مشکلات اجتماعی و
اقتصادی یک جامعه با تمرکز و اهمیت دادن به این نهاد مرتفع میشود. اما به
هر دلیل عدم توجه و تمرکز بر آموزشوپرورش برای رسیدن به توسعه پایدار و
همهجانبه اشتباهی است که پیامدهای منفی غیرقابل جبران خواهد داشت. با توجه
به نزدیکی انتخابات ریاستجمهوری باید دید کسانی که خود را نامزد
ریاستجمهوری میکنند، در اولویتها، اهداف و برنامههایشان که برای امور
کشور تدارک دیدهاند و در معرض دید و قضاوت شهروندان قرار خواهند داد،
تمرکزشان بر چه اهداف و اولویتهایی است؟ در رابطه با توسعه پایدار و
متوازن چه نظری دارند؟ چه اولویتی برای نهاد آموزشوپرورش قائلاند؟ رابطه
توسعه و آموزشوپرورش را چگونه میبینند؟
تاکنون در بین افرادی که برای ریاستجمهوری اعلام آمادگی و حضور کردهاند،
هنوز کسی در رابطه با اولویت آموزشوپرورش و جایگاهی که در آینده در دولت
برای آن در نظر گرفته است حرفی نگفته است! بیشتر این افراد روشی انتقادی و
واکنشی نسبت به دولت فعلی دارند و به نوعی در نقد عملکرد آن عمل میکنند و
اندکی نیز شعارهای کلی و مبهم ارائه میدهند! باید منتظر بود و دید این
افراد و احتمالا کسان دیگری که در آینده حضور خواهند یافت، در تبلیغاتشان
به نهاد آموزشوپرورش (البته نهاد آموزشوپرورش شامل همه مراکز، سازمانها و
موسسات مرتبط با آموزشوپرورش میشود، از جمله مدارس، دانشگاهها، مراکز
خصوصی آموزشی، فنی و حرفهای آموزشگاهها و...) چه اولویتی میدهند. چه
اهدافی ارائه میکنند و چه برنامههای خرد، کلان و کاربردی برای توسعه
آموزشوپرورش در سطح ملی تهیه کردهاند. در پایان، یادآوری این سخن مارشال،
اقتصاددان بزرگ قرن19 نیز خالی از لطف نیست که: اگر نتیجه سالیان سال
سرمایهگذاری برای راه دادن مردم به آموزش عالی (آموزشوپرورش) همان باشد
که فقط چند نیوتن، داروین، شکسپیر و بتهوون دیگر به وجود آید، مسلما بیش
از آنچه که خرج شده است، به دست آمده است.
*دانشجوی دکترای جامعهشناسی گروههای اجتماعی
14 اردیبهشت 1392 ساعت 06:57